تشخیص CAPD در کودکان
اختلال پردازش مرکزی شنیداری در 5% کودکان سن مدرسه گزارش شده و با توجه به عدم تشخیص و درمان زودهنگام ، تاخیر در گفتار و زبان و اختلالات یادگیری مورد انتظار می باشد .به این ترتیب تشخیص و درمان بهنگام بسیار حائز اهمیت می باشد. این کودکان دارای شنوایی هنجار هستند اما در کشف تمایزات ظریف بین اصوات یک کلمه ضعیف می باشند. به همین دلیل بایدگفتار بلند و واضح بوده و در حضور نویز زمینه( کلاس درس ، زمین بازی، سالن های ورزش) اختلال در درک گفتار ایجاد می شود.
✳️علائم :
علائم مبتلایان از ملایم تا شدید متغییر بوده و در طیف زیر قرار میگیرد :
🔅به آسانی حواس فرد پرت شده و اصوات نویزی بلند و ناگهانی برای فرد مزاحمت ایجاد می کند
🔅هرگونه نویز محیطی برای کودک ناراحت کننده است
🔅عملکرد کودک در سکوت بهبود می یابد
🔅اختلال در دنبال کردن دستور العمل های ساده وپیچیده
🔅اختلال در خواندن ، نوشتن و هجی کردن
🔅فراموش کردن مطالب
❇️از علل اختلال میتوان به تروما به سر ، عفونت های مزمن ، و…اشاره کرد.
❇️تشخیص : بررسی ۵ اختلال اصلی توسط آزمون های مرکزی که معمولا در سن 7-8 سال امکان پذیر است:
🔆اختلالات شنوایی در نویز زمینه:
ناتوانی در حفظ توجه در نویز
🔆اختلال در حافظه شنیداری:
اختلال در به یاد آوردن اطلاعات ( دستورالعمل ها، لیست ها، مطالعات) که بلافاصله یا با تاخیر روی می دهد.
🔆اختلال در تمایز شنیداری:
اختلال در شنیدن اصوات یک کلمه یا دنبال کردن نوشته یا متن شنیده شده
🔆اختلال در توجه شنیداری:
عدم حفظ توجه روی موضوع خاص
🔆اختلال در یکپارچگی اطلاعات شنیداری
✅پیشنهادات به والدین در منزل:
🔅کاهش نویز زمینه
🔆داشتن توجه به کودک بهنگام مکالمه
🔆استفاده از عبارات ساده
🔆صحبت کردن با شدت بلند و سرعت اهسته
🔆تکرار کردن
🔆فراهم کردن محیط ساکت
🔆حفظ آرامش در خانه
🔆خواب کافی و تغذیه مناسب
🔆افزایش اعتماد به نفس در کودک
ارزیابی جامع کودکان مبتلا به CAPD
ادیولوژیست موظف است براساس تظاهرات بالینی و یافته های کلینیکال، بیماران را تشخیص و در راستای تمایز مبتلایان از دیگر بیماری هایی که دارای علائم مشابه با CAPD هستند ( ADHD, اختلالات محیطی شنیداری، SLD, و اختلالات شناختی) با دیگر متخصصین همکاری داشته باشد.
طی تاریخچه گیری موارد زیر را مورد بررسی قرار دهید:
🔆 بررسی سن تقویمی و ذهنی
🔆 بررسی شکایات شنیداری فرد( اختلالات در درک گفتار در محیط های نویزی و بازآوا، اختلال در مکان یابی صدا، استفاده از تلفن، اختلال در دنبال کردن گفتار سریع و کشف ویژگی های زبرزنجیری گفتار )
🔆بررسی وضعیت شناختی و روانی بیمار( توجه، حافظه ، انگیزه )
🔆بررسی وضعیت تحصیلی
🔆بررسی سیستم شنیداری
🔆بررسی فاکتور های خطر ( نقص یادگیری، ضربات مغزی( TBI ))
🔆بررسی وضعیت اجتماعی و فرهنگی و کیفیت گفتار و زبان بیمار
⭕️ارزیابی رفتاری :
🔅ارزیابی ظرفیت عملکردی سیستم شنیداری
🔅ارزیابی تمایز شنیداری جهت تمایز محرکات آکوستیکی مشابه که در فرکانس، شدت و ویژگی های زمانی متفاوتند
🔅ارزیابی پردازش زمانی شنیداری
🔅انجام تست های دایکوتیک ( binaural sepration و binaural integration)
🔅انجام تست های گفتاری تک گوشی (speech in noise, speech in comptition , Low pass filtered speech, compressed speech)
🔅انجام تست های تعامل دو گوشی که محرکات به دو گوش، همزمان یا پی در پی ارائه شده، و بیمار باید هر دو ورودی را ترکیب و بیان کند.
⭕️آزمون های الکتروفیزیولوژیک شامل : ABR, MLR, P300, MMN جهت بررسی مسیرهای عصبی شنیداری و یکپارچگی سیستم انجام می شود.
⭕️ارزیابی گفتار و زبان
ارزیابی شامل گفتار بیانی و زبان نوشتاری ، دانش آوایی (توانایی ترکیب و تجزیه ی اصوات در سیلاب و کلمات)، حافظه ی واجی و ارتباطات اجتماعی می شود.
دیدگاهتان را بنویسید